Bally's Corporation tillkännagav onsdagen att det har ingått ett strategiskt partnerskap med Sinclair Broadcast Group, ett drag som kommer att se Sinclair ommärka de 21 regionala sportnäten som de köpte från Fox förra året med varumärket Bally.
Partnerskapet är det senaste steget i den fortsatta utvecklingen av vadhållnings- och sportbranschen och öppnar dörren för att skapa en inkomstström som ansluter direkt till sportfans genom att satsa på spel och delta i fantasisport.
Affären kommer att kombinera Ballys integrerade, egenutvecklade sportspelteknologi med Sinclairs portfölj av lokala sändningsstationer och regionala idrottsnät. Sinclair avslutade ett avtal om att förvärva de 21 Fox-regionala sportnäten för 9,6 miljarder dollar i augusti 2019 och säkrade stationer på marknader över hela USA som sände Major League Baseball, NBA, NHL, MLS och större college-sport till regionala marknader.
Vad finns i det för Bally's
Affären ger Ballys en enorm exponering. Sinclair äger 190 TV-stationer plus sin sportströmningstjänst som heter Stadium, liksom Tennis Channel och STIRR, en direkt-till-konsument-streamingtjänst som tillhandahåller lokala nyheter, sport, filmer och underhållning. Bally-varumärket kommer att visas upprepade gånger på flera marknader, och många sportfans kommer att vara uppmärksamma. Många av Sinclairs regionala idrottsnätverk fungerar som flaggskeppsstationer för pro-idrottslag, inklusive mer än hälften av USA-baserade lag i MLB, NBA och NHL, enligt Bally's.
Som ett exempel på en Sinclairs regionala idrottsnätverk fotavtryck: Fox Sports South (som driver en sekundär kanal, Fox Sports Southeast) sände 154 av Atlanta Braves 162 ordinarie säsongsmatcher 2019, alla 82 Atlanta Hawks ordinarie säsongsmatcher 2018- 19 och 17 av Atlanta Uniteds 34 ordinarie säsongsmatcher 2019. Stationerna hade också förspel och postspel.
Bally's och Sinclair planerar att skapa vad ett pressmeddelande kallar, ”oöverträffat sport-gamification-innehåll på nationell skala, och positionerar Bally som det främsta omnikanals-spelbolaget med fysiska kasinon och online-sportspel och iGaming-lösningar förenade under ett enda varumärke.”
Bally's tillkännagav torsdag ett förvärv av 125 miljoner dollar av Bet.Works Corp., ett teknikföretag för sportspel. De två transaktionerna på två dagar ger Bally's en möjlighet att fånga en betydande andel av snabbt växande marknader inom sportspel och iGaming.
”Detta arrangemang representerar en möjlighet att revolutionera den amerikanska sportbetting-, spel- och medieindustrin”, säger Soo Kim, styrelseordförande för Ballys Corporation styrelse. ”Sinclair, med sitt breda innehav av stationer, kanaler och RSN, ger omedelbart, nationellt varumärkesigenkänning som kommer att stödja utvecklingen av Ballys spelardatabas för både våra traditionella kasinon såväl som våra framtida online-erbjudanden och i slutändan leverera betydande aktieägarvärde.”
Vad finns det för Sinclair
Sinclair kommer att få en avgiftsrätt för de kommande tio åren. Dessutom lovar Bally att spendera en procentandel av sin interaktiva reklambudget i Sinclair-butiker. Sinclair kommer också att få teckningsoptioner att köpa 14,9 procent av Ballys stamaktier, med prestationsincitament på plats för köp av upp till ytterligare 10 procent och optioner att köpa ytterligare 5 procent av Ballys stamaktier.
Chris Ripley, Sinclairs VD och koncernchef, sa i ett uttalande att hans organisation har försökt utveckla en upplevelse som förändrar sättet fansen konsumerar sport på.
”Bally's, med sitt starka varumärke, den främsta sportsbook-teknologiplattformen och expansiva marknadstillträde, är den perfekta samarbetspartnern som hjälper oss att ändra paradigmet för idrottsvisning över alla våra tillgångar,” sa Ripley.